Jak działa Foil?
Koncepcja działania foila jest stosunkowo prosta i nie różni się od konstrukcji skrzydła samolotu.

Maszt
Maszt mocuje się prostopadle do spodu deski. Zwykle ma długość od 45 cm do 100 cm, w zależności od głębokości wody i stylu jazdy. Rolą masztu jest przymocowanie deski do dolnej części folii. Zapewnia również stabilność i zwrotność.
Kadłub
Kadłub to odcinek foila, który łączy maszt oraz przednią i tylną płetwę. Długość kadłuba wpłynie na reakcję płetw i wrażenia z jazdy. Ogólnie rzecz biorąc, dłuższy kadłub pozwoli pływającemu utrzymać stałą wysokość jazdy. Dla porównania, krótszy kadłub promuje bardziej nierówną wysokość jazdy, ale pozwala na ostrzejsze skręcanie i szybsze pompowanie.
Płetwy (skrzydła)
Foil składa się z dwóch płetw, płetwy przedniej i płetwy ogonowej.
Przednie skrzydło ma zakrzywioną górną powierzchnię i bardziej płaską dolną powierzchnię. Ma zaokrągloną krawędź natarcia, która zwęża się w kierunku cieńszej krawędzi spływu. Kształt płetwy ogonowej jest zwykle podobny do płetwy przedniej.
Gdy foil przechodzi przez wodę, tworzy uniesienie, ponieważ płetwy odchylają wodę w dół. Zgodnie z trzecim prawem Isaaca Newtona „dla każdej siły działania istnieje równa i przeciwna siła reakcji”. Oznacza to, że na każdy funt siły, którą wodolot pcha w dół, woda odpycha się z równą siłą.
Większa przednia płetwa jest zwykle połączona z większą płetwą ogonową, aby zapewnić równowagę, chociaż niektórzy jeźdźcy wolą używać mniejszej płetwy ogonowej, aby uzyskać luźniejsze uczucie podczas skrętów. Niedopasowanie rozmiaru płetwy spowoduje mniejsze podnoszenie i wymaga większego nacisku tylnej stopy, aby zrównoważyć przednią płetwę. Mikroregulacje płetwy ogonowej wpłyną również na dynamikę jazdy.